Program „Orange dla Ziemi”
Program, w którym wzięło udział kilkuset aktywnych i twórczych nauczycieli. Zachęcili oni do pracy kilka tysięcy uczniów, przekonując ich, że nauka może być fascynującą przygodą, dającą satysfakcję oraz umożliwiającą rozwój, poznanie świata, siebie i innych ludzi. Sprzyjała temu współpraca nauczycieli i uczniów różnych szkół oraz współpraca nauczycieli i moderarotów programu.
W programie "Orange dla ziemi" wspieraliśmy nauczycieli w misji kształtowania demokratycznej kultury edukacyjnej szkoły, opartej na dialogu i współpracy, wzmacnianiu aktywnych postaw obywatelskich,
uczeniu odpowiedzialności za proces nauczania i uczenia się uczniów. Realizując program, szkoły wykorzystywały metodę projektu i ekspedycji naukowej - metod pozwalających na aktywne i świadome współorganizowanie procesu uczenia się przez samych uczniów.
Program składał się z trzech etapów. Najpierw uczniowie z 480 szkół uczestniczyli w akcji „Sprzątanie Świata”, po czym zamieszczali swoje relacje z działań na stronie internetowej programu i brali udział w debacie on - line. W etapie drugim uczniowie realizowali projekty dotyczące szkoły, gminy, kraju
i Europy. W zależności od zainteresowań uczniów, działania dotyczyły tematów historyczno – społecznych, ekologicznych, związanych z kulturą i sztuką oraz wielokulturowością. Zakres tematyczny oraz sposób przeprowadzenia projektów - badawczy, edukacyjny, medialny lub społeczny - sprzyjały realizacji głównych celów programu: kształtowaniu świadomości bezpośredniej odpowiedzialności za otoczenie i świat, wzmacnianiu postaw obywatelskich przyjaznych środowisku, rozwijaniu umiejętności uczciwego działania publicznego oraz doskonaleniu umiejętności niezbędnych do życia we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świecie. W trzecim etapie najbardziej aktywne szkolne zespoły spotkały się na Ekspedycji badawczej - kilkudniowej wyprawie na Suwalszczyznę. Uczniowie w czterech grupach (ekologicznej, historyczno – społecznej, wielokulturowej i „kulturalnej”) badali otaczającą ich przyrodę i społeczeństwo. Zaproponowana na tym etapie metoda ekspedycyjna zakładała samodzielne, odpowiedzialne i oparte na współpracy działania grupy uczniów, których celem było zbadanie otaczającej ich rzeczywistości, rozwiązanie jakiegoś problemu czy znalezienie odpowiedzi na nurtujące pytania.
Ekspedycja 2007 odbywała się pod hasłem Krajobrazy Suwalszczyzny we współczesnej Europie. Wzięło w niej udział 125 osób (uczniów i nauczycieli) z 25 szkół. Przez tydzień uczniowie mieli okazję – podczas warsztatów, wycieczek i badań w terenie – poznawać się wzajemnie oraz otaczający ich krajobraz. Wszystkie zaplanowane aktywności nie tylko zintegrowały młodych ludzi, ale przede wszystkim przygotowały ich merytorycznie do prowadzenia badań w terenie. Poznali różne metody
narzędzia badawcze podczas warsztatów fotograficznych, filmowych, dziennikarskich, fotoreporterskich, plastycznych czy teatralnych.
Zwieńczeniem programu dla wszystkich uczestników była konferencja podsumowująca w Warszawie, podczas której uczniowie prezentowali swoje projekty, wymieniali doświadczenia z ich realizacji oraz poddawali refleksji to, czego nauczyli się dzięki uczestnictwu w programie.