W gościnnych murach III LO w Zabrzu odbyło się seminarium dla liderów "Włącz się". Wzięło w nim udział prawie 40 osób. Zebrani debatowali o tym jak szkoły realizują włączanie w ramach swych działań i jak mogą robić to lepiej.
Analizując stan obecny w placówkach z którymi związani są są uczestnicy, zauważyli oni, że inkluzja w szkołach może być realizowana poprzez:
- szkoła jest otwarta na pomysły i sugestie uczniów i w ten sposób buduje poczucie sprawstwa;
- "integrowanie uczniów" w zespołach klasowych (i innych) i budowanie wspólnot od chwili gdy uczniowie pojawiają się w szkole;
- obserwacje zachowań i pozostawanie w czujności na zachowania wykluczające;
- uważność połączoną z aktywnym reagowaniem;
- samorząd uczniowski organizuje działania wynikające z potrzeb i pomysłów wszystkich uczniów;
- budowanie postawy rozumienia inności, bogactwa jaką daje różnorodność, zwalczanie negatywnych stereotypów;
- prowadzenie zajęć wyrównujących szanse edukacyjne;
- stawianie wyzwań wszystkim (uczniom, rodzicom...);
- dostrzeganie i docenianie różnorodnych talentów i aktywności;
- prowadzenie zajęć antydyskryminacyjnych;
- tworzenie ceremoniałów i tradycji doceniających różnorodność i autentyczne relacje.
Z kolei zastanawiając się nad tym co można poprawiać w tym zakresie w szkołach (min. systemowych) zebrani zaproponowali następujące działania:
- włączanie dzieci autystycznych;
- gotowość nauczycieli do wspierania WSZYSTKICH;
- działania pozalekcyjne związane z zainteresowaniami i możliwościami uczniów;
- przełamywanie obojętności i stygmatyzacji - szkolenie nauczycieli w tym zakresie;
- budowanie partnerskich relacji - poprawianie "kontaktu" między uczniami i dorosłymi w szkole"
- zmienić język, większa dbałość o unikanie języka, który stygmatyzuje, rani, wyklucza;
- uważność na "drobne" dyskryminacje;
- lepiej zrozumieć innych.
Galeria
Produkty seminarium