EKSPEDYCJA W GŁĄB KULTURY - MIĘDZYNARODOWY PROJEKT NAUCZANIA DEMOKRACJI
Główne cele Ekspedycji W Głąb Kultury:
- podnoszenie świadomości problemów integracji światowej związanych ze zrozumieniem zagadnień międzykulturowych;
- zwiększenie dostrzegalności wartości skupionych na współpracy międzynarodowej, poszanowaniu mniejszości i równych prawach bez względu na pochodzenie etniczne, religię, tożsamość narodową;
- budowanie kapitału ludzkiego, który wpłynie na jakość współpracy w przyszłości;
- lepsze zrozumienie stereotypów i uprzedzeń obecnych w życiu każdej osoby oraz ich wpływu na codzienne interakcje z innymi;
- budowanie zdolności do analizowania i interpretowania złożonych zagadnień związanych ze stereotypami i uprzedzeniami w szkołach i mediach oraz wykorzystywania tej kompetencji w życiu codziennym.
I. DOKĄD ZMIERZAMY?
Proces integracji świata i globalizacji stwarza sytuację, w której odległości między różnymi kulturami maleją. Czy młodzi ludzie są gotowi poradzić sobie z tą sytuacją? Na ile ich narodowe stereotypy będą im przeszkadzać, gdy znajdą się w sytuacji wielokulturowej i wielonarodowej rzeczywistości świata.
W dobie globalizacji naprawdę ważne wydaje się zaangażowanie uczniów w edukację wielokulturową, aby uniknąć szkodliwych skutków ksenofobii i wzmocnić świadomość różnorodności i konsekwencji relacji między różnymi grupami kulturowymi i etnicznymi.
Ekspedycja Inside Culture ma na celu - poprzez międzynarodową współpracę uczniów szkół średnich i przyszłych nauczycieli oraz podczas warsztatów - uczyć tolerancji, otwartości i zrozumienia w wielokulturowych społeczeństwie. Będą koncentrować się na odkrywaniu różnorodności kulturowej jako zasobu dla przyszłego rozwoju społeczeństwa.
II. JAK DZIAŁAMY? (metodologia)
Uważa się, że wszystkie jednostki konstruują własną wiedzę i rozumienie świata. Samodzielne, ale kierowane nauczanie oparte na dociekaniu powinno umożliwić uczniom zmierzenie się z trudnym pytaniem o własną tożsamość i przekonania, które pojawiają się w wyniku interakcji społecznych.
Projekt składał się z kilku ważnych etapów, przez które uczestnicy musieli przejść, aby w pełni skorzystać. Na każdym etapie projektu krytyczne działania koncentrują się na:
- odkrywanie i udostępnianie historii - indywidualnej, lokalnej i ogólnopolskiej,
- badanie i odkrywanie lokalnej kultury (w tym tradycji grup etnicznych, społecznych i religijnych) poprzez gromadzenie, analizowanie, porównywanie i omawianie informacji,
- badanie i analizowanie postrzegania grup kulturowych i narodów w społeczeństwie.
III. JAKIE SĄ EFEKTY NASZEJ PRACY?
Po Ekspedycji W Głąb Kultury uczniowie (i wszyscy uczestnicy) powinni być w stanie osiągnąć i wykazać się różnorodnymi umiejętnościami podstawowymi do efektywnej współpracy i udanego życia w wielokulturowej rzeczywistości świata, takich jak:
- otwarta postawy wobec interakcji międzykulturowych,
- umiejętności komunikacyjne uczniów szkół średnich i studentów,
- umiejętność mówienia o indywidualnej tożsamości kulturowej i rozważania konsekwencji tej tożsamości,
- zachowanie równowagi między zrozumieniem podobieństw i różnic kulturowych oraz zachęcanie do utrzymania i poszerzania własnej kultury i perspektyw kulturowych
- umiejętność komunikowania się o własnych uprzedzeniach i przemyślenia z innymi na temat wspólnych uprzedzeń,
- umiejętność krytycznego rozumienia komunikatów, zarówno jawnych, jak i dorozumianych, przekazywanych przez media i szkołę.
Co jeszcze uczniowie powinni umieć:
▪ rozumieć swoje zadania ▪ tworzyć narzędzia badawcze ▪ rozumieć i wykorzystywać różne perspektywy metodologiczne ▪ pozyskiwać odpowiednie dane niezależnie z różnych źródeł ▪ interpretować dane ▪ rozumieć mechanizm powstawania stereotypów ▪ rozumieć stereotypy własne i innych oraz traktować je jako zjawiska konstruowane społecznie oraz nie dana prawda ▪ wykazują otwarte nastawienie do innej rasy ▪ wyznanie, narodowość ▪ praca w grupach wielokulturowych ▪ uwzględniają w swojej pracy różne perspektywy.
EXPEDITION INSIDE CULTURE –
INTERNATIONAL PROJECT FOR TEACHING DEMOCRACY
The main objectives of the Expedition Inside Culture
to raise awareness of world integration problems connected with the understanding of intercultural issues;
to increase the visibility of values focused on international cooperation, respect of minorities, and equal rights regardless of ethnicity, religion, national identity ;
to build human capital that will influence quality of cooperation in future;
to increase understanding of the stereotypes and biases present in each person’s life and the impact these have on daily interactions with others;
to build capacity to analyze and interpret complex issues related to stereotypes and biases in schools and the media and use this competency in their daily life.
I. WHAT DO WE AIM AT?
The process of world integration and globalization creates situation in which cultural distances are much smaller. Are young people ready to deal with this situation? How much their national stereotypes will disturb them while they will find themselves in the situation of multicultural and multinational reality of the world.?
In the globalization time it seems to be really important to engage students in multicultural education to avoid harmful results of xenophobia and to strengthen the awareness of the diversity and consequences of the relationship between different cultural and ethnic group.
The Expedition Inside Culture is designed - through international cooperation of high school students and future teachers during the workshop in the place of diversity by collaborative learning - to teach tolerance, openness and understanding in the global society. It focuses on discovering the cultural diversity as a resource for future society development in the unified world.
II. HOW DO WE ACT (methodology)?
It is believed that all individuals construct their own knowledge and understanding of the world. Independent but guided inquiry based learning should enable students to face the difficult question of their own identity and beliefs that appear as a result of the social interaction.
The project consisted of several, all important stages, that participants have to go through to profit completely. During each step of the project critical activities are focused on:
discovering and sharing history – individual, local and national,
studying and exploring local culture (included ethnic, social and religious groups’ traditions) by gathering, analysing, comparing and discussing information,
studying and analysing perceptions of cultural groups and nations in the society.
III. WHAT ARE THE OUTCOMES OF OUR WORK?
After the Expedition Inside Culture students (and all participants) should be able to achieve and show variety of skills basic for an effective cooperation and a successful life in the multicultural reality of the world, as:
open attitudes towards cross cultural interaction,
communication skills among high school and university students,
ability to talk about individual cultural identity and to deliberate about the consequences of this identity,
keeping the balance between understanding of cultural similarities and differences and encouraging to maintain and broaden their own cultures and cultural perspectives
ability to communicate about one’s own biases and to deliberate with others about shared biases,
ability to critically understand messages both explicit and implicit provided by the media and school.
And also students should be able to:
▪ understand their tasks ▪ create tools of inquiry ▪ understand and use different methodological perspectives ▪ acquire relevant data independently from different sources ▪ interpret data ▪ understand mechanism of the creation of stereotypes ▪ understand their own and others stereotypes and treat it as social constructed phenomena and not a given truth ▪ show open attitudes towards different race ▪ religion, nationality ▪ work in multicultural groups ▪ include different perspectives in their work.