Konferencja „Współpraca, dialog, profesjonalizm w edukacji” 2019

EIC była partnerem konferencji organizowanej przez Instytut Spraw Publicznych i Centrum Studiów nad Przywództwem Edukacyjnym, Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Krakowie w dniach od 25 do 26 kwietnia 2019 roku.

Celem organizatorów konferencji jest zmniejszanie przepaści między praktyką i teorią edukacji.

Polityka edukacyjna i działanie w szkołach wymagają korzystania, zarówno  z badań, jak  doświadczenia praktyków. Głównym celem konferencji jest krytyczna refleksja nad praktyką oraz tworzenie rekomendacji dla rozwoju edukacji i szkół, dzięki dialogowi między praktykami a badaczami zaangażowanymi w działania na rzecz procesu uczenia się, rozwoju i wychowania.

Konferencja skupiała dyrektorów i nauczycieli (wszystkich placówek edukacyjnych), osoby zajmujące się kształceniem i doskonaleniem nauczycieli, badaczy, pracowników naukowych, doktorantów, samorządowców i inne osoby zainteresowane.

W opini organizatorów "Jesteśmy głęboko przekonani, że edukacja w Polsce, w Europie i na świecie potrzebuje interdyscyplinarnego i otwartego dialogu profesjonalistów na temat sposobów rozwiązywania problemów stojących przed edukacją.Te problemy wydają się dziś poważne i nie ograniczają się tylko do edukacji. Aby je rozwiązać musimy rozmawiać i współpracować. Demokracja potrzebuje obywateli, którzy są zdolni do krytycznego myślenia i rozumieją kontekst swojego działania, którzy są świadomi możliwości wielości perspektyw. Przed edukacją stoi zadanie wspierania wolnych i wyemancypowanych obywateli i obywatelek we współdziałaniu. Edukacja, jak mówił Paulo Freire, to praktyka wolności. Uwalnia i ucznia i nauczyciela od kajdanów milczenia i monologu, uwalnia dając szansę na dialog pomimo przypisanych ról.

Pragniemy skoncentrować dyskusję podczas konferencji wokół pytania o przyszłość edukacji w Polsce i na świecie. Analizując wyzwania stojące przed społeczeństwami i edukacją będziemy wspólnie układać wizję przyszłości, tej odległej, ale też najbliższej, na kolejny tydzień, miesiąc, semestr. Zapraszamy do myślenia o kilku głównych wątkach: o tym jak szkoła ma odpowiedzieć na różnorodne wyzwania współczesności, o projektowaniu procesu uczenia się odpowiadającego na potrzeby młodych ludzi w świecie, który istnieje lub nadchodzi a nie w świecie, który odszedł, o kształtowaniu kompetencji (kluczowych) dających nadzieję, o demokracji i dialogu w szkole obejmujących wszystkich uczniów i uczennice, o rozwoju nauczycieli, który uwzględnia ich profesjonalizm i autonomię."

Najważniejszym elementem konferencji jest interakcja między uczestnikami, dlatego każde wystąpienia było omawiane i dyskutowane. Oprócz prezentacji referatów i mini-warsztatów prowadzonych przez uczestników konferencji odbyły się też wykłady i sesje dodatkowe zaplanowane przez organizatorów.

Wspólnie szukano odpowiedzi na pytania DLACZEGO należy nieustannie zmieniać edukację, system oświatowy i szkoły (lub dlaczego nie należy), DOKĄD, w jakim kierunku warto się udać i CO zamierzamy wprowadzić w życie, co uznajemy za warte realizacji oraz wreszcie JAK chcemy to zrobić.